Sommerens favoritter

Her kommer et bilde fra dagens bloggplass. I hagen, ved det nymekka bordet sitter jeg og koser meg. I dag unner jeg meg det som hittil har blitt mine store sommerfavoritter. Jeg har fått dilla på mangosorbet og isvann med lime og mynteblader. Sunt(Iallefall stort sett:)) og smaker dessuten herlig.

Mangosorbet kan du imponere gjestene dine ved å lage selv. Det er enkelt, men tar litt tid. Du trenger:

– 2 store mangoer
– 1 stk sitron
– 1 dl mangojuice eller eplejuice
– 100 gram farin
– 2 eggehviter

Fremgangsmåte:
ha mangoen, den pressede sitronsaften og mangojuicen i en matmølle, og kjør til en jevn mos. Hell mangopureen over i et metallfat, dekk med aluminiumsfolie og la den stå i fryseren i 45 minutter.

Ta mangopureen ut av fatet og pisk den til den er nesten er helt glatt. Sett den i fryseren igjen i 45 minutter, eller til den er delvis frossen.

Ha eggehvitene i en bolle og pisk dem til de er stive, men ikke altfor harde. Fortsett å piske mens du heller i halvparten av sukkeret litt etter litt. Pisk marengsen helt stiv og vend inn resten av sukkeret.

Ha den delvis frosne marengspoureen i en matmølle. Kjør for å bryte ned iskrystallene og tilsett marengsen, en skje om gangen, mens maskinen går. Fortsett å kjøre maskinen til balndingen blir til en myk slaps. Hell blandingen over i fryseformen igjen og la den stå i fryseren i 3 timer, eller til den er frossen.

Jeg fant oppskriften på matoppskrift.no. Om du ikke har tid til å lage den fra bunnen er Henning Olsen sin mangosorbet også veldig,veldig god.

Lykke til!

Leave a Reply

