Ny hjemmelaget sengegavl

God morgen!
Her har det gått litt i hundre. I mens de største gutta mine er i nord, så prosjekterer jeg og minstemann med litt småting. Her er vårt seneste prosjekt, nymekka sengegavl. For en som ikke har tatt i en hammer siden jeg ble kasta ut av sløydtimen i 6.klasse på skolen, så virket prosjektet litt stort, men det var ganske enkelt skal jeg si.

Først målte jeg opp at jeg ville at gavelen skulle være 1.60 x 90 cm høy. På baksiden brukte jeg 4 bord på ca 10 cm bredde som jeg laget en ramme av. En på toppen og tre nedover. Deretter skrudde jeg bordene som skulle være i front på med skruer som hadde lite skruehodet og som var ganske tøffe. Bordene foran var 15 cm brede. Til slutt har jeg beiset gavelen med drivved fra Jotun

På soverommet har jeg malt en fondveggen i fargen skyggeblå. Ellers er nattbordet mitt et loppisfunn fra et marked på Grønland. På det står en lykt fra Lama, en tøff industriaktig lampe fra Ikea og en kvist jeg har funnet ute som jeg bruker til å henge øredobber og smykker på.

Jeg må premiere Kjersti med bloggen Kjerstis lykke for super inspirasjon. Da jeg så at hun for noen måneder hadde laget sin egen sengegavl tenkte jeg at jeg måtte prøve meg på å få til det samme hos meg. Skikkelig hermegås har jeg vært, håper du tar det som et kompliment Kjersti!

Jeg er fornøyd jeg : ) Ha en strålende dag!

22 thoughts on “Ny hjemmelaget sengegavl

  1. Hei! Jeg lurer på hvor mange strøk drivved beis du tok her i forhold til kjøkkenbordet ditt? Du sier du har brukt samme beis, men fargene er jo forskjellige? Vil gjerne ha samme resultat som bordet ditt🙂

    1. God kveld! På sengegavlen brukte jeg ett strøk drivved-beis, men på kjøkkenbordet brukte vi to. Det som imidlertid gjør at resultatet er ulikt, er ikke antall strøk, men hva du beiser på. Vi lagde kjøkkenbordet av furuplank, og da virket drivved-beisen til å bli gulere. På sengegavelen og på bordet jeg lagde til kontoret vårt brukte jeg gran. Det synes jeg selv ble mye finere og jeg fikk akkurat den effekten jeg ønsket av beisen. Så oppskriften er altså: 1. Bruk plank av gran, 2: Benytt ett strøk med drivved-beis. Lykke til!

    1. Hei! Så koselig at du likte den. Jeg er veldig glad i den selv : =’) Den er veldig tung og jeg har skrudd den fast i veggen med kraftige, lange skruer. Jeg har gipsvegg så jeg banket i veggen frem til jeg fant stenderne. Du kjenner det når du treffer dem. Hvilke skruer du bruker kommer an på hvilken vegg du har. Spør i trelasthandelen. Lykke til! Og ps: Send meg gjerne et bilde med resultatet så jeg får se. Spennende : )

  2. Hei!

    Jeg ser nå at sengegavlen jeg har planlagt i hodet mitt er ganske lik min. Men jeg har ikke helt klart for meg hvordan jeg skal feste den i veggen. Hvordan gjorde du det?🙂

      1. Jeg er i gang om ikke så lenge i hvertfall!

        Men jeg lurer på enda en ting; pussa du over borda på fronten på noe vis?

  3. Utrolig fin blogg du har her =) Mye flott inspirasjon nå når jeg skal sette i gang med å lage mitt første helt egne hjem =) Drømmestil !!

  4. …googlet sengegavl også dukket dine bilder opp.. dagen etter var den på plass på soverommet🙂 den er jo bare råkul! (håper det er ok at jeg også hermet) Jeg har brukt fargen chabby og er så førnøyd!! Til og med mannen falt pladask…(var derfor den var på plass neste dag🙂 ). …men hvor har du kjøpt de klypene? Har løpt byen rundt etter de…vet vi har på jobben, men hjelper ikke så mye siden det er sommerferie..hi hi.
    Tuuuuusen takk for inspirasjon!!!!

    1. Hei!

      Saa kult at du hentet inspirasjon til sengegavl hos meg, og enda bedre er det aa hore at baade du og mannen er fornoyd. Jeg mener jeg kjopte klypene paa Sostrene Grene, Ahlens eller Panduro tror jeg ogsaa har dem. Good luck og ha en skjonn sommer. Klem fra Menorca

  5. Hei! Så fin sengegavl du har lagd. Tror jeg kopierer den, fondveggen min (“uteplanker” spikret vertikalt på veggen, malt i i en mørkegrå farge) ødelegger putetrekkene mine siden den er så grov og flisete. Tror stilen på gavlen du har lagd passer bra. Takk for bilder og beskrivelse🙂

  6. Hei!
    Jeg også googlet sengegavl og fant bloggen din!
    Elsker sengegavlen din, sett den på andre blogger også, men det var liksom din som.. Traff meg!? hehe😀 Jeg viste det til gubben og han falt pladask! kjøpte planker og lekter og alt som var og jeg satt i gang!
    Reslutatet ser du her: http://www.prinsessegrorud.com/2012/11/hjemmelaget-sengegavl-diy.html
    Har linket til deg siden det var her jeg fikk inspo!🙂
    Kjempe flott, tusen takk😀 Har gjort noen småååå justeringer men..
    Forresten festet jeg min i sengen vår, siden vi bare leier og ikke ville borre stygge hull i veggen😉

    Klem

  7. Hei!
    Fantastisk sengegavl må jeg si! Og så liker jeg veldig godt forholdet sengegavl/seng. Jeg har en 150 seng, og når jeg måler 90 cm fra gulvet er det bare 30 cm høyere enn madrassen.. Jeg lurer derfor på hvor mange cm det er fra din madrass til toppen av gavlen..🙂
    Mvh forelsket-i-gavlen-din Hege😉

Leave a Reply

