Lag din egen kontorpult

Denne gangen gikk jeg hardt ut og ga en venninne som ville ha kontorpult inntrykket av at det var piece of cake å mekke en. Vel, det viste seg å være litt mer jobb enn jeg trodde, men slett ikke uoverkommelig.

Gjennom prosjektet gikk jeg fra så stor tro på meg selv om mine snekkerferdigheter at det nærmet seg hybris, til å være totalt frarøvet troen på å få stablet sammen noen planker.  Når jeg satt her i går med en opphovnet legg etter at jeg mistet bordplaten over foten trodde jeg ikke jeg skulle klare å lande dette, men se: Ble det ikke fint??

Jeg endte opp med å være særdeles fornøyd med meg selv. Slik snekrer du ditt eget arbeidsbord:

– Mål opp hvor langt og bredt du vil det skal være. Jeg ville at mitt skulle være laaaaangt og smalt, så det har målene 2.40 x 60 cm.
– Jeg satte først sammen bordplaten av planker som er 15 cm brede. Dette gjorde jeg ved å skru inn seks støtteplanker på baksiden.
– Deretter laget jeg rammen rundt bordet. Jeg var så heldig at jeg fikk gutta på trelasthandelen til å vinkelsage rammen for meg, så den var egentlig bare å skru fast i bordplaten.
– Tips fra snekkeren på trelasthandelen: Bruk lim i gjengene, hvis ikke går det lett opp.
– Deretter brukte jeg sånne bukker fra Ikea, som heter Vika Lerberg. (Det var et tips jeg plukket opp hos min favorittblogger:  Anna-Malin)
– Tips fra hobbysnekkeren: Ikke driv å løft bordplata alene, det er grisetungt.

8 thoughts on “Lag din egen kontorpult

  1. hei hei!
    først av alt: tusen takk for masse fin inspirasjon!!
    over til et annet bord -> terassebordet🙂 jeg ønsker meg veldig gjerne en oppskrift som du skrev🙂 kunne du delt vinkelmålingene?for i skrivende stund orker jeg ikke å tvinge frem verken matematikkunnskapene eller 500 porsjoner tålmodighet😉 hehe!!
    om du ikke vil lage et eget innleg, ville du da sendt meg en mail?? i så tilfelle er adr: i_tandberg@hotmail.com

    på forhånd, tusen takk!

    ha en finfin helg, blogghilsen fra Ive

  2. Hei hei.
    Kjempestilig kontorpult du har laget:-)
    Lurte på en liten ting.. Er det høvlet bord eller utvendig kledning du har brukt?
    Hilsen
    Wenche🙂

  3. Hei
    Syntes kontorpulten var utrolig fin! Tror du man kunne lagd spisebord med samme framgangsmåte som du har gjort her? Bare at bordet ble 80 cm bred istedenfor 60cm ? Tror du det hadde blitt like fint?🙂

Leave a Reply

