Slik lager du ditt eget sofabord

 

Neida, hammeren og snekkerbeltet jeg fikk av min far får ikke mye hviletid mellom prosjektene. Jeg har lenge ønsket meg et nytt stuebord og så for meg et som var litt rustikt, tøft, og litt loungeaktig. Denne gangen himlet de bare med øya på trelasthandelen og forsikret meg om at oppskriften jeg la frem kom i allefall ikke til å resultere i et lekkert sofabord. Vet ikke med dere, men jeg ble faktisk ganske fornøyd.

Slik går du frem for å lage ditt eget stuebord:

– Mål opp hvor bredt og langt du ønsker at bordet skal være. Jeg ønsket at mitt skulle være ganske lite, men kraftig så jeg valgte plank i gran 4x 20 cm. Målene på bordet er 60×80 cm. Plankene mellom overside og underside valgte jeg litt smalere, de er 4 x 15 cm.  
-Deretter la jeg plankene som skulle være oversiden tett sammen og skrudde plankene som skulle skille over-og underside inn i dem.
– Så skruer du på samme måte plankene som tilhører undersiden inn i “skilleplankene”.
– Så skrudde jeg på hjulene jeg hadde kjøpt hos Clas Ohlsson.
– Sist, men ikke minst ga jeg det hele et tynt strøk med favorittbeisen min “drivved”.

Hva tycker ni? : )

Nå mekkes det vafler og kaffe, søndagen skal nytes fullt ut her. Håper du nyter din like mye🙂

27 thoughts on “Slik lager du ditt eget sofabord

  1. Så stilig:) Et spørsmål, har du skrudd gjennom sidevangene og opp i toppbordene/bordplata med laaange skruer eller har du skrudd på skrå opp og inn i toppbordene?

    Anne Kristine

  2. Spratt tilfeldigvis innom deg i søken på “sofabord”. Og for et knalltøft bord!!🙂 Nå satt du meg på en ide!! Knallfin blogg, her kommer jeg nok innom igjen.
    Klem🙂

  3. Spratt tilfeldigvis innom deg i søken på “sofabord”. Og for et knalltøft bord!!😀 Nå satt du meg på en ide!! Knallfin blogg, her kommer jeg nok innom igjen.
    Klem🙂

  4. Hei.. Ville bare si at jeg liker bloggen din, og prosjektene dine.. Litt lik vi to da, hammeren eller skrumaskinen ligger ikke stille her heller 🙂 ..så artig å møte likesinnede .. God helg snart! hilsen Gunn

  5. Så kult! Nå ble jeg inspirert! Jeg får gå til innkjøp av en skikkelig skrumaskin jeg!🙂 Min lille elektriske skrutrekker duger nok ikke til sånt! Jeg lurte også litt på hvordan skruene var skrudd inn! Har du fått til at de ikke synes?

  6. Hei,
    Har lett lenge etter et nytt stuebord uten å finne noe jeg liker. Så kommer jeg over denne supre siden – og her finner jeg akkurat et slikt bord jeg kunne tenke meg! Og til en brøkdel av prisen! Tusen takk for ideen.

    1. Vi får visst ikke noe svar på hvordan det er skrudd pent sammen?
      Det er jo et lite poeng at det skal bli skikkelig….

      Manit

      1. Hei Marit! Jeg har skrudd sammen bordet med ganske fine skruer som er lange nok til å gå gjennom fra topp og i mellomplanken som ligger mellom topp og bunn. DEt bør holde å bruke en skrue som er ca.12 cm. Masse lykke til!

  7. Hei, har du lagt på klarlakk etter at du beisa? Hvis ikke, hvordan holder det seg under bruk? (beisen er jo bare vannfast, vil ikke at den skal bli borte når jeg tørker av bordet.)

  8. Kjempefint bord. Men skrudde du inn skruene fra topplaten ? De blir da synlige. Limte du bordene i topplaten sammen først før du skrudde de fast?

  9. Hei
    Takk for inspirasjon. Har kjøpt plank i dag. Har hjul. Treng beis og skruar… Og då lurte eg på om du hugsar kva type skruar du brukte? Det er jo lenge siden du lagde bordet, men kanskje du minnast lell? Fint bord iallefall🙂

    Hanne

Leave a Reply

